استاندار خراسان‌رضوی: اقتدار نرم‌افزاری ارتش جمهوری اسلامی ایران نقطه تمایز ما با دیگر ارتش‌هاست مقام ناتو: به دنبال استقرار نیرو‌های نظامی در اوکراین نیستیم انفجار در وزیرستان پاکستان جان ۷ نظامی را گرفت مقام حماس: جنگ نتانیاهو در دور باطلی قرار گرفته است سازمان ملل: هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد درگیری گالانت و نتانیاهو بالا گرفت ده‌ها شهید و مجروح در بمباران جنون‌آمیز جبالیا غزه | ده‌ها خانه تخریب شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله اوکراین به رستورانی در دونتسک | ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند + فیلم آتش سوزی در شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی ادامه دارد + فیلم و عکس (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) هلاکت یک نظامی صهیونیست دیگر در نوار غزه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت ۵۰ استاد و بیش از دو هزار و ۴۰۰ دانشجو در اعتراضات دانشجویی در آمریکا حمله پهپادی حزب‌الله به سامانه «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) شمال فلسطین اشغالی در تاریکی فرو رفت قسام: به قطع کردن سر افسران جنایتکارتان ادامه می‌دهیم حملات جدید مقاومت به نظامیان صهیونیست در غزه + فیلم (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صهیونیست‌های خشمگین خواستار انحلال کابینه نتانیاهو شدند + فیلم (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله موشکی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «رامون» اسرائیل (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تظاهرات گسترده در فلسطین اشغالی علیه کابینه نتانیاهو
سرخط خبرها

پژمانفر: مشهد باید دست‌کم ۱۰ نماینده در خانه ملت داشته باشد

  • کد خبر: ۹۹۸۳۷
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
پژمانفر: مشهد باید دست‌کم ۱۰ نماینده در خانه ملت داشته باشد
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم مشهد در ارتباط با نیرو و افرادی که باید از این شهر در مجلس حضور داشته باشند، تأمین نشده و این ظلمی بوده که به شهر مشهد شده است.

عرب هاشمی|شهرآرانیوز؛ دوم اسفند ۱۳۹۸ در شرایطی که کشور از یک سو در بحبوحه تحریم‌های حداکثری بود و از سوی دیگر، زمزمه‌های شیوع بیماری و ویروسی ناشناخته به نام کرونا شنیده می‌شد، انتخابات مجلس یازدهم برگزار شد و نمایندگان با دو شعار «شفافیت» و «معیشت» وارد مجلس شدند.

با گذشت حدود ۲۰ ماه از آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با حجت الاسلام نصر ا... پژمانفر، نماینده مشهد در مجلس، درباره کارنامه مجلس یازدهم گفتگو کرده ایم. نا گفته نماند تلاشمان برای گفتگو با دیگر نمایندگان مشهد بی فایده بود.

نمایندگان فعلی انگیزه‌ای جدی دارند

پژمانفر که از مجلس نهم تا یازدهم در پارلمان حضور دارد و در کمیسیون‌های مهمی مانند اصل ۹۰، فرهنگی و ... حضور داشته است، درباره قوت‌ها و ضعف‌های یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: در مقایسه با مجلس‌های گذشته که در آن حضور داشتم، همکاران فعلی در این مجلس، انگیزه‌ای جدی دارند تا بتوانند اقدامات مفید و خوبی برای کشور و مردم انجام دهند و تلاش زیاد و انرژی فراوانی هم در این مسیر صرف می‌کنند. هر جا که این پتانسیل و توانمندی به نحو صحیحی به کار گرفته شد، ثمرات خوبی برای کشور به دنبال داشت.

در مسائلی مانند اقدامات راهبردی در موضوع هسته‌ای یا دستورکاری که در موضوع خانواده وجود داشت و از مجلس هشتم روی زمین مانده بود و زیاد به آن پرداخته نمی‌شد، این مجلس با سرعت زیاد آن را بررسی و تعیین تکلیف کرد. در حوزه قانون گذاری و نظارت هم که از وظایف اصلی پارلمان می‌باشد، مجلس یازدهم عملکرد قابل قبولی داشته است.

ظلم به مشهد از نظر تعداد نمایندگان

وی با اشاره به موضوع «دو مجلسی» شدن که اخیرا دوباره در فضای سیاسی کشور مطرح شده است و مسئله افزایش شمار نمایندگان پارلمان بیان کرد: موضوع تعداد نمایندگان شهر‌ها و افزایش آن اگر چه در حوزه اختیارات مجلس قرار دارد، موضوعی بسیار چالش برانگیز است. مشکل تعداد نمایندگان هر شهر در مجلس شورای اسلامی از دوره‌های قدیم مطرح بوده و اختلافات عمیقی را هم بین شهرستان‌ها ایجاد کرده است. به عنوان مثال، سهم مشهد در ارتباط با نیرو و افرادی که باید از این شهر در مجلس حضور داشته باشند، تأمین نشده و این ظلمی بوده که به شهر مشهد شده است.

اگر بخواهیم واقعی و براساس شاخص‌های جمعیتی بررسی کنیم، مشهد باید حداقل ۱۰ نماینده در مجلس داشته باشد و ندارد. نماینده مردم مشهد و کلات ادامه داد: جمعیت ثابت تهران نهایتا ۱۰ میلیون نفر است و ۳۰ نماینده دارد که در واقع به ازای هر ۳۳۰ هزار نفر یک نماینده در مجلس فعالیت می‌کند، اما مشهد با جمعیت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آن در حاشیه شهر زندگی می‌کنند و مشکلات فراوانی هم دارند، تنها پنج نماینده دارد؛ پس مشهد در مقایسه با تهران باید حداقل ۱۰ نماینده داشته باشد.

وی ادامه داد: حتی تبریز با جمعیت یک میلیون و ۷۰۰ نفر هم شش نماینده در مجلس دارد. این‌ها موضوعاتی است که اگر در دستور کار قرار بگیرد، چالش‌های زیادی ایجاد می‌کند و همین چالش‌ها باعث شده است درنهایت مانند طرح تقسیمات کشوری یا دومجلسی شدن، مجلس نتواند چنین طرح‌هایی را جمع بندی کند. شاید دو مجلسی شدن بتواند برخی مشکلات را برطرف کند که البته نیاز به تغییراتی در قانون اساسی دارد و باید شرایطش مهیا باشد تا بتوان این مسائل را پیش برد.

مدیریت مجلس می‌تواند بهتر عمل کند

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی متذکر شد:، اما براساس همین موضوعات شاید بتوان تحلیلی هم بیان کرد که یکی از ضعف‌های مجلس یازدهم این بوده که علی رغم ظرفیت و شرایط بسیار خوبی که در این مجلس مهیا بوده و هست، مدیریت مجلس نتوانسته از این شرایط خوب، بهره برداری اعلایی داشته باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: به نظر من این مسئله جای تأمل و دقت دارد؛ زیرا به هر حال مجلس شورای اسلامی در آغاز هر دوره اش یک بازه زمانی و دوران طلایی دارد که در همان ایام که معمولا دو سال شروع به کار نمایندگان است، مجلس باید به سمت کار‌های جدی و مناسب گام بردارد و پس از پایان سال سوم دیگر نمی‌توان زیاد به این سمت حرکت کرد؛ بنابراین لازم است که از فرصت پیش رو برای حل مسائل کشور استفاده کنیم و در پایان فعالیت مجلس یازدهم بتوانیم بگوییم که در این مجلس توانستیم به دو مورد از مسائل اساسی کشور بپردازیم و آن‌ها را حل و فصل کنیم؛ به عنوان مثال سال‌ها ست که موضوع بانک و مشکلات سیستم بانکی، ما را آزار می‌دهد. مردم هم از مجلس همین انتظار را دارند که پارلمان به سمت این کار‌های اساسی پیش رود.

راهکار افزایش مشارکت مردم

نایب رئیس اول کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس درباره راهکار‌های افزایش حضور مردم در انتخابات عنوان کرد: درواقع مجلس باید مشارکت نسبتا پایین مردم در انتخابات‌ها را با عملکرد خود جبران کند و راهش هم این است که مجلس فعلی به گونه‌ای عمل نماید که عملکردش به افزایش مشارکت مردم در مباحث کشوری منجر شود؛ چنانچه در این مسیر حرکت کنیم و به نتیجه مطلوب هم برسیم، مجلس توانسته خوب عمل کند و در حقیقت ضعف گذشته را به نوعی جبران نماید، اما اگر مجلس یازدهم نتوانست در آن مسیر موفق شود، مشکل مذکور وجود خواهد داشت.

وی گفت: اکنون نمی‌توان درباره عملکرد مجلس قضاوتی داشت که توانسته آن خلأ را پوشش دهد یا نه و باید به مجلس فرصت دهیم و در انتهای مجلس جمع بندی کنیم. بر خلاف مجلس دهم که بیشتر رویکرد سیاسی داشت، رویکرد مجلس فعلی بیشتر اقتصادی و حل مسائل و مشکلات معیشتی مردم است و موضوعات مرتبط به این حوزه‌ها را در دستور کار قرار می‌دهد و امیدوارم تا پایان دوره این پارلمان بتوانیم با به نتیجه رساندن این طرح‌ها و لوایح، مشکلات مردم را رفع کنیم.

سلیقه‌های سیاسی متفاوتی در مجلس داریم

پژمانفر درباره عملکرد فراکسیون‌های مجلس یازدهم و کاهش مباحث سیاسی در مجلس یازدهم نسبت به مجلس دهم بیان کرد: تنوع نگاه‌ها و سلیقه‌های سیاسی در این مجلس هم وجود دارد و شاید جای اکثریت و اقلیت تغییر کرده باشد، اما این طور نیست که در این مجلس تنوع سیاسی نداشته باشیم. در مجلس دهم ما در اقلیت بودیم و در مجلس یازدهم دوستان اصلاح طلب در اقلیت هستند که البته تعدادشان کم هم نیست و فعالیت‌های سیاسی خودشان را دارند.

نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: منتها مسئله این است که دوستان اصلاح طلب کمتر می‌توانند در مسائل مختلف ظهور و بروز داشته باشند؛ زیرا اگر بخواهند انتقاد کنند و در نقش اپوزیسیون و مخالف دولت فعلی موضع گیری کنند، پیش از آن باید پاسخ گوی اقدامات دوران خودشان باشند. اگر این افراد امروز علم مخالفت با دولت را در دست نگرفته اند، به دلیل این است که کشور هنوز هم در مدار تصمیمات دولت قبلی جلو می‌رود و دوستان اصلاح طلب خودشان از عوامل اصلی شکل گیری مشکلات پیش رو هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->